Ασερόλα : Η σημαντική πηγή βιταμίνης C

aserola

Η ασερόλα (Acerola) είναι φρούτο που μοιάζει με το κοινό κεράσι, με μια πολύ νόστιμη γλυκιά γεύση, που έχει έναν ελαφρύ όξινο τόνο. Πρόκειται για ένα τροπικό superfood  από τη Νότια Αμερική, το Νότιο Μεξικό και την Κεντρική Αμερική, αλλά πλέον καλλιεργείται στο μακρινό Βορρά ως το Τέξας και σε υποτροπικές περιοχές της Ασίας, όπως η Ινδία. Είναι της οικογένειας Malpighiaceae, που γίνεται θάμνος ή μικρό δέντρο. Κοινά ονόματα του είδους είναι τα Acerola, Barbados cherry, West Indian cherry. 

Σε κάθε 100 γραμ. του φρούτου υπάρχουν 1677,6 mg βιταμίνης C. Έχει περιεκτικότητα σε βιταμίνη C έως 65 φορές μεγαλύτερη από ένα πορτοκάλι! 

Μετά την ανθοφορία, ακολουθούν πολύ σύντομα οι καρποί, που ωριμάζουν σε μόλις 3-4 εβδομάδες. Η περιεκτικότητα σε  βιταμίνη C είναι υψηλότερη όταν είναι λιγότερο ώριμο το φρούτο καθώς και μετά τη συγκομιδή. Οι ώριμοι καρποί acerola θα πρέπει να συλλέγονται και να τρώγονται μέσα σε λίγες ώρες, για να διατηρούν τη γεύση τους. Ως αποτέλεσμα, το δέντρο δεν καλλιεργείται για εμπορική παραγωγή νωπών φρούτων . Τα φυτά χωρίς επαρκή επικονίαση, μπορεί να καρπίσουν καρποί χωρίς κουκούτσια.

Εξαιτίας του ότι είναι μία  από τις σημαντικότερες πηγές φυσική βιταμίνης C, παράγονται  πολλά προϊόντα που την περιέχουν, όπως είναι τα φυσικά συμπληρώματα διατροφής.  Ως γνωστόν  η βιταμίνη C είναι από τις σημαντικότερες βιταμίνες στη διατροφή, και παίζει ένα ρόλο στην υγεία του ανοσοποιητικού συστήματος.  Η ασερόλα είναι επίσης σημαντική για τη σύνθεση του  κολλαγόνου, ένα δομικό συστατικό των οστών, του δέρματος και των αιμοφόρων αγγείων.

Όλα αυτά τα συστατικά, όπως είναι οι  βιταμίνες και τα φλαβονοειδή, είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά συστατικά που μπορεί να ενισχύσουν τη λειτουργία του οργανισμού. Τα αντιοξειδωτικά εξουδετερώνουν τις επιδράσεις των ελεύθερων ριζών, τοξίνες που μπορεί να προκαλέσουν κυτταρικές βλάβες και να οδηγήσουν σε σειρά προβλημάτων στον οργανισμό. 

Το σημαντικό είναι πως η βιταμίνη  C που παράγεται από την ασερόλα απορροφάται καλύτερα από τον ανθρώπινο οργανισμό και βοηθά στην προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες ενώ έχει αντιγηραντική δράση & χαρίζει τόνωση. 

Πρέπει, πάντως, να είστε προσεκτικοί.  Αρκετοί άνθρωποι έχουν παρατηρήσει στομαχικές διαταραχές, ενώ κάποιοι άλλοι διαταραχές στον ύπνο. 

Επίσης: βιταμίνες Α, Β1, Β2 και Β3, καθώς και καροτενοειδή και βιοφλαβοννοειδή που παρέχουν  αντιοξειδωτική δράση. Η βιταμίνη C που παράγεται απο την acerola απορροφάται καλύτερα από τον ανθρώπινο οργανισμό και βοηθά στην προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες ενώ έχει αντιγηραντική δράση & χαρίζει τόνωση. 

Τα ξινά φρούτα τρώγονται φρέσκα, αλλά πιο συχνά διατηρημένα με ζάχαρη, π.χ. με τη μορφή μαρμελάδας. 

Η Acerola δεν πωλείται συνήθως ως φρέσκο φρούτο. Τα φρούτα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή χυμών και πολτών, πολύ περιεκτικών σε βιταμίνη C και αντιοξειδωτικά.

Οι καρποί της Acerola θεωρούνται ευεργετικοί κατά ηπατικών προβλημάτων, διάρροιας, δυσεντερίας, καθώς και στα κρυολογήματα.

Μαστίχα Χίου: Το φυσικό φάρμακο για το στομάχι

μαστιχα

Το φυτό της μαστίχας στο νησί της Χίου και πιο συγκεκριμένα στο νότιο τμήμα του νησιού, καλλιεργείται μία ιδιαίτερη ποικιλία σχίνου, ο μαστιχοφόρος σχίνος, από τον οποίο εξάγεται η φυσική ρητίνη ή μαστίχα.

Από το 1997 έχει χαρακτηριστεί ως προϊόν Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (Π.Ο.Π). Το μαστιχόδενδρο, είναι θάμνος αειθαλής ύψους 2-3 μέτρων, που αναπτύσσεται αργά και παίρνει την πλήρη ανάπτυξή του μετά από 40-50 χρόνια, φτάνοντας μέχρι και τα 5 μέτρα ύψος στα ηλικιωμένα φυτά. Η αρωματική ρητίνη, εκκρίνεται σε σχήμα δακρύων από τον κορμό και τα κλαδιά με επιφανειακές τομές των παραγωγών.

Σύμφωνα με μελέτες η μαστίχα της Χίου έχει ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες ασκώντας γενικότερη υγεία στον οργανισμό εξουδετερώνοντας τις παραγόμενες ελεύθερες ρίζες. Η χρήση της μαστίχας βοηθάει σε περιπτώσεις δυσπεψίας, καούρας στο στομάχι και φουσκώματος. Βοηθά στη θεραπεία του πεπτικού έλκους αφού με τις αντιμικροβιακές ιδιότητες της καταπολεμά το ελικοβακτήριο του πυλωρού.

Μειώνει την χοληστερόλη του αίματος. Έχει σημαντική επίδραση στη λειτουργία του ήπατος με την ενεργοποίηση της αποτοξινωτικής της δραστηριότητας.

Έχει επίσης βρεθεί ότι διαθέτει και αντικαρκινικές ιδιότητες οι οποίες δεν έχουν ακόμη βρει εφαρμογή, λόγω έλλειψης απαραίτητης έρευνας. Έχουν αναφερθεί ακόμη και διουρητικές ιδιότητες.

Έχει αντιμικροβιακή δράση έναντι των μικροβίων του στόματος (μικρόβια που προκαλούν τερηδόνα, ουλίτιδα και περιοδοντίτιδα). Καταπολεμά την κακοσμία του στόματος καταπολεμώντας τα βακτήρια που προκαλούν άσχημη αναπνοή. Η μάσηση μαστίχας αυξάνει τη ροή του σάλιου εξασφαλίζοντας έτσι προστασία στα δόντια και τους ιστούς του στόματος.

Το μαστιχέλαιο χρησιμοποιείται τόσο ως άρωμα όσο και ως σταθεροποιητής αρώματος. Στην παρασκευή καλλυντικών και αρωμάτων (κρέμες, λοσιόν, σαμπουάν). Σε κρέμες προσώπου λόγω της ιδιότητας του να καθαρίζει το πρόσωπο και να του δίνει λαμπερότερο χρώμα. 

Η μαστίχα χρησιμοποιείται ως μπαχαρικό και προσδίδει ευχάριστο διακριτικό άρωμα σε πολλές συνταγές. Επιπλέον αποτελεί σημαντικό διαιτητικό συμπλήρωμα ιδιαίτερα σε περιπτώσεις έλλειψης ιχνοστοιχείων. Με ιδιαίτερη επιτυχία χρησιμοποιείται σε λουκούμια, μαστιχοκαραμέλες, καθώς και σε πολλά γλυκά, ενώ είναι πασίγνωστα τα τσουρέκια και βασιλόπιτες με μαστίχα.

Η μαστίχα χρησιμοποιείται ευρύτατα για την παρασκευή λικέρ και ούζου. Πολύ γνωστό είναι το λικέρ «ΜΑΣΤΙΧΑ ΧΙΟΥ» καθώς και το «ΟΥΖΟ ΜΑΣΤΙΧΑΣ». Με την προσθήκη μαστίχας το ποτό αποκτά το άρωμα της και επιπλέον περιορίζεται η βλαπτική επίδραση της αλκοόλης στο στομάχι.

Υπερτροφές : Τα οφέλη τους στον ανθρώπινο οργανισμό

106550-superfoods221280

Με τους περισσότερους ανθρώπους να έχουν εξαντλητική καθημερινότητα, η οποιαδήποτε ενίσχυση του οργανισμού είναι κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτη και όλοι ψάχνουν ποιο από όλα τα superfoods τους ταιριάζει καλύτερα.

Ο όρος «υπερ-τροφές» αναφέρεται σε τρόφιμα τα οποία έχουν μεγάλη συγκέντρωση βιταμινών, ιχνοστοιχείων, μετάλλων, ισχυρών αντιοξειδωτικών και άλλων θρεπτικών συστατικών, σε μικρό όγκο τροφίμου και έχουν συγκεκριμένα οφέλη για την υγεία, τα οποία πιστοποιούνται από κλινικές μελέτες. Αυτό που τα κάνει να ξεχωρίζουν είναι ότι έχουν υψηλή συγκέντρωση σε διάφορες βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, μέταλλα και άλλα θρεπτικά συστατικά. 

Φυσικά, τα superfoods δεν μπορούν να υποκαταστήσουν εξ ολοκλήρου τη διατροφή μας, μπορούν όμως να προστεθούν σε αυτή ως συμπληρώματα διατροφής που θα μας χαρίσουν ενέργεια, καλή διάθεση και πνευματική διαύγεια. Όπως θα διαπιστώσετε, τα superfoods ανήκουν σε κατηγορίες τροφίμων, τα οποία ούτως ή άλλως είναι πολύ υγιεινά για τον ανθρώπινο οργανισμό. Απλώς, κάποια από αυτά είναι ακόμη πιο δυναμωτικά και ευεργετικά! 

Γενικά, όλα τα μούρα Goji berries, cranberries, blueberries θεωρούνται superfoods περιέχουν πληθώρα βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων η οποία δράση τους εστιάζει στην προστασία του καρδιαγγειακού συστήματος, στη βελτίωση της εγκεφαλικής και της μνήμης λόγω αυτών των αντιοξειδωτικών. 

Κάποια λαχανικά έχουν ακόμα περισσότερες βιταμίνες σε σχέση με άλλα, για παράδειγμα, το σπανάκι είναι γνωστό για τη μεγάλη συγκέντρωση σε σίδηρο, το λάχανο για τη βιταμίνη C, ενώ το μπρόκολο κατατάσσεται στις 20 κορυφαίες τροφές με βάση τον δείκτη ANDI (Δείκτης πυκνότητας θρεπτικών συστατικών), ο οποίος μετράει την περιεκτικότητα σε βιταμίνες, μεταλλικά στοιχεία και φυτοθρεπτικά συστατικά μιας τροφής σε σχέση με το θερμιδικό της περιεχόμενο! 

Τα μπαχαρικά έχουν επίσης αντιοξειδωτικές ιδιότητες, ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν και το μεταβολισμό μας. Ο κρόκος Κοζάνης, το γνωστό σαφράν, έχει αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση και είναι ευεργετικός για το πεπτικό σύστημα. Φαίνεται ακόμη ότι έχει αντικαταθλιπτική δράση και ότι βελτιώνει τη μνήμη και ότι μπορεί να έχει αντικαρκινικές ιδιότητες, ενώ η κανέλα είναι το απόλυτο φάρμακο ενάντια στη χοληστερίνη, την υψηλή αρτηριακή πίεση αλλά και το σάκχαρο.

Όλα τα δημητριακά, εφόσον δεν υποστούν επεξεργασία, είναι πολύ ευεργετικά για τον άνθρωπο. Ορισμένα, όμως, έχουν και ένα επιπλέον χαρακτηριστικό. Είναι πλούσια σε πρωτεΐνη, όπως η κινόα και οι σπόροι chia, ώστε να ενδυναμώνουν το μυϊκό σύστημα και να προσφέρουν σταθερή ενέργεια.

Τα βότανα της ελληνικής υπαίθρου όπως η ρίγανη, το χαμομήλι, το τσάι του βουνού και το τίλιο, έχουν πολλαπλά οφέλη για τον οργανισμό, όπως μείωση των επιπέδων του στρες και προστασία απέναντι σε καρδιαγγειακές παθήσεις.

superfood